Integracja Sensoryczna
Integracja Sensoryczna
Świat odbieramy za pomocą zmysłów. Bodźce płynące z zewnątrz są odbierane i przekazywane do odpowiednich części układu nerwowego, który z kolei ma za zadanie je zinterpretować i zareagować na nie. Właściwe działanie tego układu na każdym etapie, określamy jako Integracja Sensoryczna SI.
Dzięki starannie dobranym ćwiczeniom w ramach terapii Integracji Sensorycznej dziecko może poprawić:
- sprawność w zakresie dużej i małej motoryki,
- uwagę i koncentrację,
- zdolności wzrokowe i słuchowe,
- samoświadomość i samoocenę,
- funkcjonowanie emocjonalne.
czyli np.: pisanie, czytanie, skakanie na jednej nodze, jazda na rowerze, rzucanie i chwytanie piłki, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, zamków, mycie i czesanie włosów bez protestów, nadwrażliwość na dźwięki, zapachy, planowanie ruchu - przeskakiwanie, rzucanie do celu.
Każdy z nas jest świadomy posiadania zmysłu dotyku, smaku, wzroku i słuchu. Nie każdy z nas uświadamia sobie jednak, że posiadamy jeszcze dwa inne zmysły, uznawane razem ze zmysłem dotyku za podstawowe. Jest to zmysł równowagi i czucia głębokiego. Praca tych wszystkich układów połączonych skomplikowanym układem zależności, stanowi o naszym prawidłowym funkcjonowaniu w środowisku. Dzięki ich właściwie połączonej pracy jesteśmy w stanie odpowiednio odbierać bodźce, przetwarzać je i na nie odpowiadać.
Kwestionariusz Integracji Sensorycznej
>>przepraszam, ale kwestionariusz w chwili obecnej nie działa - spróbuj ponownie za kilka dni<<
Sprawdź swoje dziecko
Żeby stwierdzić u dziecka zaburzenia integracji sensorycznej, należy przeprowadzić pełną diagnozę. Jednak poszczególne objawy zaburzeń możliwe są do rozpoznania przez rodziców i nauczycieli. Pojedyńczy objaw nie musi oznaczać zaburzeń integracji sensorycznej.
Aby sprawdzić dziecko wypełnij i prześlij nam poniższy formularz. Terapeuta Integracji Sensorycznej zinterpretuje objawy i odpowie, czy zachodzi potrzeba konsultacji lub dokładnej diagnozy w tym zakresie.
Przedstawiony kwestionariusz ma jedynie charakter pomocniczy i nie może być podstawą do opiniowania dziecka w zakresie zaburzeń integracji sensorycznej.
Przeczytaj uważnie i zaznacz pole obok stwierdzenia,
które opisuje zachowanie Twojego dziecka.
{aicontactsafeform pf=3|use_css=3}
autorem kwestionariusza jest Pan Zbigniew Przyrowski - psycholog kliniczny, terapeuta i instruktor terapii integracji sensorycznej
O integracji sensorycznejFragment programu "Sekrety Mądrej Niani" TVNStyle. Emisja 7 marca 2009 |
Co to jest integracja sensoryczna?Na czym polegają procesy integracji sensorycznej u dziecka? Które zachowania mogą wskazywać na to, że dziecko ma zaburzenia integracji sensorycznej? Wyjaśnia Zbigniew Przyrowski - psycholog kliniczny, terapeuta integracji sensorycznej. |
|
Zaburzenia integracji sensorycznejOd czego są one uzależnione? Jak objawiają się wczesne zaburzenia integracji sensorycznej? Co to znaczy, że dziecko ma zaburzenia integracji sensorycznej? Wyjaśnia Zbigniew Przyrowski - psycholog kliniczny, terapeuta integracji sensorycznej. |
|
Co to jest dyspraksja?Czy kłopoty ze sprawnym ubieraniem się lub z wiązaniem butów mogą wskazywać na dyspraksję? Wyjaśnia Zbigniew Przyrowski - psycholog kliniczny, terapeuta integracji sensorycznej. |
|
Historyczne zdjęcia dr Jean AyresTwórca metody Integracji Sensorycznej, pracownik naukowy Uniwersytetu Południowo-Kalifornijskiego w Los Angeles. Film zapraszający na szkolenie wprowadzające w zagadnienia Integracji Sensorycznej. |
Temple Grandin:
|